BLOG

Instagram eitje

Instagrammen, eitje toch😊

Communicatie voor Doeners GOES INSTA! Maar nieuwe volgers krijgen vraagt een behoorlijke inzet van tijd, inspiratie en gewoon volhouden. Stel je wilt het record breken van 18 miljoen likes voor een post. Maar je bent geen bekende vlogger, popster of politicus. Hoe doe je dat dan?

Afgelopen weekend heeft een onbekende een foto geplaatst op Instagram met de oproep om het wereldrecord likes te breken van een bekende Instagrammer. Zondagnacht brak het bewuste EI het record van maar liefst 23 miljoen likes. Dus het kan. Zonder enige bekendheid viral gaan. Misschien was er een grote dosis geluk, werd het bericht toevallig opgepikt door een populair kanaal. Zeker is dat de belangrijke ingrediënten aanwezig waren. Wat zijn die belangrijke eigenschappen dan?

  • Het ziet er echt, authentiek uit. Het is wat het is: een ei. Geen enkele twijfel.
  • En het activeert mensen, namelijk met een challenge. Slim gericht op een bekende influencer die misschien niet bij iedereen even populair is.
  • Er zit iets van humor en tegendraadsheid in. Instagram lijkt soms het kanaal van een wereld gezien door een roze bril. Filtertje hier filtertje daar. Maar dit is gewoon een product dat we allemaal hebben.
  • Last but not least: het is origineel. Er zijn nu mensen die foto’s posten van meloenen, aardappels enzovoorts maar die hebben nog niet het gewenste effect😉

Probeer zelf ook iets uit, tag ons of die bekende persoon met veel volgers. Je weet maar nooit. #gewoondoen, dat is ook wat de eigenaar van het ei dacht.

STARTEN, DOEN, VOLHOUDEN!

Simpel online communicatieplan

Simpel online communicatieplan

Reizen op de bonnefooi; klinkt relaxed! Doen waar je op dat moment zin in hebt. Of het nu wandelen, exotisch eten,  survivallen of slapen in de woestijn is; het maakt niet uit. En dan toch .. aan het eind van de reis heb je spijt omdat je uiteindelijk niet hebt gedaan wat je stiekem had gehoopt te doen of mee te maken ...

Terug naar het NU want het is al bijna december! Hoe is het gegaan met jullie online communicatie? Een tweet hier, een post daar? Misschien met een foto van een leuke bijeenkomst, of een tevreden klant.

Maar als je eerlijk bent; de website is niet up-to-date; het laatste nieuwsbericht is al een half jaar geleden, de nieuwe collega staat er niet bij en Facebook meldt dat volgers al lang niets van je gehoord hebben😊.

Hadden we nu maar… tja voor je het weet is het jaar weer bijna om. Je had nog zo voorgenomen om meer te doen aan online communicatie. Andere prioriteiten, te weinig medewerkers en genoeg klanten... Maar jullie zijn wel dringend op zoek naar nieuwe medewerkers. En die hebben volop keuze. Want veel bedrijven zijn op zoek. Dus je wilt gevonden worden! Dat vraagt om een plannetje. En dat betekent zeker niet dat het spontane eraf is.

Waarom een plan? Zie het als een kapstok. De haakjes zorgen voor wat houvast en een doel. Je wordt niet te veel afgeleid. Plan en kijk vooruit. Maak bijvoorbeeld elke twee weken op vrijdagochtend content en plan het gelijk in. Wel zo efficiënt. En echt het hoeft geen enorm epistel te worden. Bij het schrijven bedenk je de details en stel je het plan soms wat bij omdat de omstandigheden daarom vragen.

Tenslotte: vergeet niet je gevoel voor avontuur! Een spontaan bedachte videopost waarin je een medewerker vraagt waarom hij/zij blij wordt van het werk, kan natuurlijk altijd😉

DOE MEE AAN ONZE CHALLENGE

Lag je lekker in je hangmat afgelopen zomer? Terwijl jij aan het relaxen was, zagen je volgers op sociale media de vacature die je nu eindelijk hoopt in te vullen voorbijkomen. Het mooie project waar jullie zo trots op zijn. En je mooie inhaker op de 'vertel-een-grap-dag'. Of was het juist akelig stil ... ? Al je voorspelbare content kun je inplannen. Echt niet moeilijk. Maak er wel even tijd voor. Lees hier hoe je in drie stappen een planning maakt.

We dagen je uit om mee te doen aan onze challenge, mét een waardevolle prijs. Hoe doe je mee?

  • Bedenk een originele ‘dag van…’
  • Post dit op sociale media en tag ons #communicatievoordoeners.
  • De leukste en meest originele krijgt van ons de miniworkshop 'De eerste stap' cadeau.
  • Dus waar wacht je nog op? #gewoondoen!

Onze dag is op 10 OKTOBER: #GEWOON-DOEN-DAG

Op deze dag staan we er bij stil dat online communicatie vooral gaat om ‘#GEWOONDOEN’. Als je hiermee wilt starten, doe het dan NU. Probeer het uit, maak een bericht, zet het op Facebook, Instragram of Linkedin. Kijk wat er gebeurt, doe nog iets nieuws of iets heel anders. En ga er mee door en houd het vol! Rome is ook niet in één dag gebouwd. 😊  #startendoenvolhouden

Doe maar gek, we doen al gewoon genoeg: van 10|10 tot 11|11 plaatsen we elke dag een te gekke tip. Dus blijf ons volgen! 10|10 = #gewoondoen-dag

 

SLA JE SLAG IN DE ZOMER!

Zomer. Vakantie. Tijd om op te laden. En om inspiratie op te doen. Nou ben ik de laatste om te zeggen dat de zomer daar een slecht moment voor is, maar laten we eerlijk zijn: op een gewone doordeweekse dag op je werk, ergens in oktober of februari kunnen we ook makkelijk zo'n Eureka-moment hebben.

De zomer is wel een goed moment voor reflectie. Voor het maken van nieuwe plannen vooral. Uiteindelijk stranden veel plannen ook weer in de dagelijkse hectiek direct ná de zomervakantie (september is in dat opzicht geen leuke maand) maar goed, laten we optimistisch blijven. Ik heb me in de zomer in elk geval zeker wel eens iets voorgenomen wat ik ook echt heb opgepakt in het najaar.

Dus. 😉

Inspiratie is een beetje ongrijpbaar. Zeker is dat het helpt om er gewoon voor te gaan zitten. Loop jij juist in de zomerperiode een beetje vast met je posts? Vraag je je af waar je nu weer over moet berichten? Echt nieuws is er niet, en om nou zomaar wat flauwekul online te zetten … Helemaal mee eens, niet doen! Daarom: terug naar die reflectie. Want de meeste mensen staan midden in de zomer wel open voor nieuwe ideeën. Voor wilde plannen. Voor iets anders.

En met die hausse aan ideeën en plannen die bij iedereen opborrelt kun jij mooi online je slag slaan. Pols je klanten eens naar hun beste zomeridee (gerelateerd aan jouw business natuurlijk). Of vraag je medewerkers wat zij voor ingevingen hebben en post de mooiste vondsten. Of plaats ze gewoon allemaal en vraag anderen wat zij het beste idee vinden. Sla je twee vliegen in één klap: je communiceert naar buiten én naar binnen toe.

Kortom: #gewoondoen!

WORLD EMOIJ DAY

Lachen is gezond. Het door een Fransman bedachte beeldmerk voor een universele taal heeft ervoor gezorgd dat we iets extra's kunnen toevoegen aan onze geschreven taal. Als vast onderdeel niet meer weg te denken uit onze (online) communicatie. Wij maken er ook gretig gebruik van. In een echt gesprek gebruik je lichaamstaal en intonatie om te benadrukken wat je bedoelt. Emoticons stellen ons in staat om dit ook tijdens online gesprekken te doen. #gewoondoen dus.

PS: je kunt ze volop vinden op de websites met gratis stockfoto's. En anders teken je ze zelf:)

practice what you preach

PRACTICE WHAT YOU PREACH …

We moeten je iets bekennen. Vol enthousiasme zijn wij aan de slag gegaan met onze online communicatie. En toch. Toch zijn ook wij in de valkuil GEEN TIJD beland. Te veel werk, allebei werkzaam in meerdere projecten en inderdaad: die 24 uur op een dag zijn op een gegeven moment gewoon op.

Toch vinden we GEEN TIJD geen goed excuus. Want we geloven enorm in onze missie om mensen en organisaties in het MKB praktisch te helpen bij hun online communicatie. Vooral als ze de eerste stap moeten zetten. 'Moeten', want zonder online communicatie tel je eigenlijk niet meer mee. En dat is jammer, want ook jij hebt genoeg leuke, gekke, boeiende, leerzame, grappige dingen te vertellen over je organisatie. En precies dat is wat je moet doen. Het gesprek gaande houden over dingen die jou en je online gesprekspartners boeien. Want dan blijf je vrienden. En vrienden vragen je om hulp. Door op zo'n manier in beeld te blijven kun je blijven groeien.

Dus: GEEN TIJD, GEEN INSPIRATIE of GEEN KENNIS? Stuk voor stuk geen goede reden om het niet te doen. De eerste stap - we blijven het herhalen - is #gewoondoen!

PS We gaan de uitdaging aan om in ieder geval tot het einde van dit jaar tenminste één keer per week een online bericht te plaatsen. Doe je met ons mee? Volg ons dan op Facebook, LinkedIn of Twitter.

ijzeren discipline = kwestie van plannen

INHAKEN EEN EITJE?

Sociale netwerken als Facebook maken gebruik van een slim algoritme om te bepalen wat gebruikers als jij en ik graag op onze tijdlijn willen zien. Als je van hardlopen houdt dan is de kans groot dat jij berichten over hardlopen voorbij ziet komen.

Maar hoe maak je nu slim gebruik van dit algoritme op social media?

Volgens de specialisten zijn inhakers hét antwoord op dit socialmedia-algoritme. En wat blijkt? Inhakers leveren significant meer engagement op dan niet-inhakers. Daarbij moeten we wel opmerken dat hoe relevanter de inhaker is op het juiste moment, hoe meer betrokkenheid. Dus als je rond Pasen een leuk paasbericht hebt met goede tips voor belastingaangifte voor zzp-ers, dan verschijnt dit sneller in hun tijdlijn dan wanneer je dit ergens in februari doet. Want, grote kans dat deze doelgroep tijdens de vrije dagen bezig is met de aangifte, want die moet voor 1 mei binnen zijn.  

Waar let het algoritme op?

Interesses van je doelgroep (poezen, hardlopen, babyspullen, belastingaangifte, veilig bouwen, hoe ga je om met de privacywetgeving. Kortom: wat houdt je doelgroep nu bezig)

Populariteit van het bericht (hoe meer mensen delen, reageren, hoe verder je bericht zal komen)

Populariteit van de gebruiker (slim om een persoon of rolmodel met veel volgers/vrienden te taggen)

Type content (past het bij de interesses, zit er een stukje emotie, fun in waardoor het opvalt)

Actualiteit (als je echt betrokkenheid zoekt, dan is het een kwestie van heel snel reageren op wat er nu gebeurt. Dat kan natuurlijk als Nederland wereldkampioen voetbal wordt, maar ook in jouw kring is dit mogelijk. Dus als je bijv. net een open dag hebt gehad met leuke sprekers, veel bezoekers etc. dan moet je dezelfde dag nog een post maken en uitsturen, liefst met foto’s en quotes.)

Gaat er al een lichtje branden? Het algoritme vindt inhakers super interessant, omdat ze inspelen op de actualiteit. Zodra ze door meer en meer mensen worden gedeeld, stijgt de waarde van het bericht in de ogen van het algoritme.

Dus zoek het niet te ver of te ingewikkeld, dan is inhaken een eitje!

ijzeren discipline = kwestie van plannen

DISCIPLINE HEB JE OF JE HEBT 'T NIET. TOCH?

 

Discipline vind ik eigenlijk een rotwoord. Misschien wel omdat ik zelf soms wel wat meer discipline zou willen hebben. 😉 Als ik werk af moet krijgen waar ik tegenop zie. Of als ik gewoon geen zin heb, maar er in mijn agenda wel een deadline staat te grijnzen.

Bewonderenswaardig vind ik mensen met een ijzeren discipline. Tegelijkertijd werken ze me ook enorm op de zenuwen. Ze geven me het gevoel dat ik faal. Dat ik achter de feiten aanloop. Als ik dan 's avonds laat of in het weekend toch nog zo'n deadline moet killen baal ik gewoon als een stekker. Had ik nou maar …

STRENGE BAAS

Bij gebrek aan discipline biedt een strenge, veeleisende baas soms uitkomst. Een keiharde deadline is ook een goede stok achter de deur. Het werk moet uiteindelijk toch af, discipline of niet.

Wie van nature niet beschikt over een overdosis discipline, ontkomt niet aan ouderwets plannen. Met een paar moderne tools is dat in elk geval een stuk makkelijker geworden. Zorg wel voor een realistische planning, want dan is de kans groter dat je je daar ook echt aan houdt.

Zoals gezegd: mijn discipline kent grenzen. Deadlines van klanten zijn me heilig, maar naar mijn eigen deadlines grijns ik soms net zo hard terug. Daarom voor jou een paar tips waar ik zelf in elk geval veel aan gehad heb om mijn discipline flink aan te zwengelen.

BOOST JE DISCIPLINE!

TIP #1

Elke branche heeft zijn eigen jaarkalender. Neem de bouw: de Week van de Bouw, de Week van de Veiligheid, de bouwvak, de Bouwbeurs, de timmerdorpen voor de jeugd ... Elk jaar weer. Zo vul je een groot deel van je communicatiekalender. Haak aan bij die events met eigen acties, nieuws, sponsoring en natuurlijk de goede hashtags (#weekvandebouw).

TIP #2

Buiten de branchegerelateerde contentkalender bestaan er ook inhaakmomenten die je misschien niet direct linkt aan jouw bedrijf maar waar je wel handig op kunt mee liften. Nationale Complimentendag bijvoorbeeld. Of het WK. Een lokaal festival, de Dag van de Duurzaamheid, Pasen … Geef er een leuke draai aan en plan ook een paar van deze events in om bij aan te haken.

TIP #3

Maak het jezelf vooral makkelijk. Als je een blog schrijft voor je website, link dan naar dat item met prikkelende oneliners op Twitter, Instagram en Facebook. Je blog is uiteraard ook het hoofdartikel van je nieuwsbrief. (Over planning gesproken, verstuur je nieuwsbrief altijd op vaste momenten: elke eerste maandag van de maand, elke twee weken op vrijdag, eens per kwartaal. Abonnees houden van regelmaat.)

TIP #4

Met (gratis) online tools als Hootsuite en Buffer zet je in één keer een flink aantal posts voor verschillende kanalen klaar. Zo bereid je een minicampagne makkelijk voor, zonder dat je elke dag in actie hoeft te komen. Bovendien monitor je al die verschillende kanalen vanaf één plek - dat is echt pure tijdwinst.

 

Door zo naar je online communicatie te kijken krijg je meer overzicht en vooral meer grip op wat je wilt vertellen, welke insteek je kiest en hoe je het organiseert in combinatie met je 'gewone' werk. Wedden dat jouw discipline zo ook een enorme boost krijgt?

Succes!

Voor het eerst online communiceren ... brrrr!

Daar stond ik dan, bovenaan die ogenschijnlijk super steile helling die aan het einde weer omhoog ging. “Gewoon gaan!” werd me nog gezegd. Ja makkelijker gezegd dan gedaan. Wat als er ineens een hobbel zit, ijs, stenen of geen sneeuw? Ik maak een bocht, nog een bocht en toch nog maar eentje, en dan … gaan! Heerlijk met de wind in mijn gezicht zoef ik naar beneden. Als ik geweten had dat het zo simpel was, dan had best eerder gedurfd.

Als je niet zo bekend bent met online communiceren dan bekruipt je soms hetzelfde gevoel. Durf ik het wel? Wat als mensen gaan reageren? Kan het ook fout gaan en kan ik dat herstellen? En wat ga ik vertellen? Hoe zorg ik voor regelmaat naast al mijn andere, veel belangrijkere werk?

De oplossing? Gewoon doen en oefenen maar. Lastig? Nee hoor, je moet alleen weten hoe je het slim en effectief aanpakt. En dat is wat wij doen in onze praktische training. Flink aan de slag en oefenen. We helpen je met het maken van een plan, we geven je checklists; wanneer doe je wat en waarom. En we geven je tips over waar je de beste content voor jouw doelgroep vindt.

Maar uiteindelijk is het aan jou; durf je te gaan?

Het is vandaag andersomdag!

Vandaag mag je alles precies andersom doen. Want het is andersomdag.

Natuurlijk weer zo’n gek haakje waar je een social media bericht aan kunt hangen. Dus grijp je kans en doe het eens anders vandaag. Wees tegendraads, verras!

En let goed op: hier komen onze DOEN TIPS voor online communiceren:
#1 Gebruik zoveel mogelijk kanalen
#2 Doe aan politiek
#3 Automatiseer alles
#4 Negeer kritiek, commentaar en vragen
#5 Like je eigen posts

Nieuwsgierig naar nog meer handige tips? Vraag onze checklist DO’S & DON’TS aan door je in te schrijven voor onze maandelijkse inspiratiepost. (No worries, afmelden kan altijd)

#gewoondoen!

andersomdag
bijzonder genoeg voor je baan?

BEN JIJ BIJZONDER GENOEG VOOR JE BAAN?

Krapte op de arbeidsmarkt. Volgens het UWV stijgt dit jaar het aantal vacatures in de bouw, industrie, vervoer, zorg en ICT zo sterk dat ze daar al spreken van 'krapte-beroepen'. Bedrijven krijgen het steeds moeilijker om mensen te vinden voor die functies. En het einde is nog niet in zicht, voorspellen ze bij het UWV.

Toch treedt die krapte niet overal op. Er blijven ook volop 'ruime' beroepen over, zegt het UWV. Dat zijn met name administratief/juridisch medewerkers, receptionisten, secretaresses en facilitair managers. In die beroepen blijft de concurrentie hevig.

Heb jij zo'n 'ruim' beroep? Blijf dan vooral goed om je heen kijken - misschien zijn je kansen op een baan groter als je je breder oriënteert of zelfs een ander vak kiest - in het algemeen nemen de kansen op de arbeidsmarkt immers toe.

Blijf je liever doen wat je nu doet, zorg dan dat jezelf onmisbaar maakt. Dat je je onderscheidt van de massa. Door net wat extra's te doen. Waardoor je niet alleen je eigen functie interessanter maakt, maar je zelfs je bedrijf beter op de kaart kunt zetten.

De online communicatie van je bedrijf oppakken of verder uitbouwen is zo'n extraatje. Online communiceren is allang geen keuze meer, maar een absolute must voor bedrijven die mee willen blijven doen. Zeker nu de economie groeit.

Wie nu het voortouw neemt als het op online communicatie aankomt, verstevigt zelf zijn positie op de arbeidsmarkt. Blijft regisseur over zijn eigen werk. Wel zo lekker.

Ga ervoor! Zet je bedrijf in de picture, je collega's in de spotlights, laat zien waar jullie voor staan en hoe jullie je klanten uit de brand helpen. Deel je kennis op LinkedIn, inspireer er op los op Pinterest, praat met je klanten op Facebook en prikkel op Twitter. Laat jezelf zien, laat van je horen en doe mee!

Wedden dat je werk er ook een stuk leuker door wordt?

Nieuwsgierig naar hoe jouw bedrijf ervoor staat wat de online communicatie betreft? Vraag de gratis scan aan en we geven je praktische adviezen die je direct kunt toepassen. Of schrijf je in voor onze mailing vol tips over tijdbesparende tools, efficiënte planners en relevante online ontwikkelingen.

#gewoondoen!

65+ en toch heel social ...

Ik kom wel eens bij bedrijven die online niet zo actief zijn. Dat zien ze zelf totaal niet als probleem. Een strakke website waarop ze hun bedrijf en soms ook hun medewerkers presenteren vinden ze al heel wat. Zo nu en dan een nieuwtje op Facebook of LinkedIn, oké, dat wil er ook nog wel in. Meer is niet nodig, zeggen ze. Hun klanten zitten namelijk niet online. Die spreken ze gewoon in het echt, face-to-face. Dat werkt véél beter.

Nou ben ik de laatste om te zeggen dat online gesprekken beter zijn dan offline ontmoetingen. Maar het moet ergens beginnen. Bovendien is het ook een kwestie van slim met je tijd omgaan. Of zoals de ouderen: bij de tijd blijven. Online communiceren is geen keuze, het is een must.

Geen of of, maar en en.

Het maakt nauwelijks nog uit wie je klanten zijn of waar ze wonen, of hoe oud ze zijn. Want in Nederland surft iedereen zich een slag in de rondte. De internetdichtheid in Nederland is enorm hoog - onder alle leeftijden. Ook de 65-plussers zijn steeds actiever op sociale media, becijferde het CBS in december.

Van de 65- tot 75-jarigen is meer dan 60 procent actief op Facebook, Twitter en Instagram. Van de 75-plussers zit 35 procent op sociale media. Sowieso geldt dat voor 85 procent van alle Nederlanders boven de 12 jaar.

En mobiel internet? Ook dat hebben de ouderen ontdekt. Bij de 65- tot 75-jarigen is dat 60 procent, bij de 75-plussers 30 procent. Smartphone staat op één, tablet komt daarna.

Dus. Als onze (groot)ouders het al doen …

#gewoondoen

65+ en toch heel social